GAGASAN MOESLIM ABDURRAHMAN TENTANG PENDIDIKAN ISLAM TRANSFORMATIF Moeslim Abdurrahman’s Ideas About Transformative Islamic Education

Mohamad Ali, Ma'arif Jamuin

Abstract


The concepts of Islamic education in Indonesia are still little developed in the discussion of educational theories. One concept that has not paid much attention yet is transformative Islamic education. This study aims to identify the locus of Transformative Islamic Education (PIT) in the thought currents of contemporary Indonesian Islamic education, and compose Moeslim Abdurrahman’s ideas sketch on it based on the education system. It uses qualitative research and literature data analyzed by content analysis. The findings of this study are that the transformative tendency arises from the essential-traditionalist and progressive-modernist who call for the transformation of social life as a whole. Thus, the goal of this transformative Islamic education is to create critical and dialogical learners who are actively involved in the process of social transformation as the task of the caliphate.

Keywords


Transformative Islamic Education; Critical Pedagogy; Social Transformation; Moeslim Abdurrahman.

References


Abdurrahman, Moeslim. 2009. Suara Tuhan Suara Pemerdekaan: Menuju Demokratisasi dan Kesadaran Bernegara.Yogyakarta: Kanisius.

---------------------------. 2005. Islam yang Memihak. Yogyakarta: LKiS.

----------------------------.2003. Islam sebagai Kritik sosial. Jakarta: Erlangga.

---------------------------.1996. Semarak Islam Semarak Demokrasi?. Jakarta: Pustaka Firdaus.

---------------------------.1995. Islam Transformatif. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Abdurrahman, Moeslim.1989. “Wong Cilik dan Kebutuhan Teologi Transformatif”, dlm. M. Masyhur Amin (Ed.). Teologi Pembangunan: Paradigma Baru Pemikiran Islam. Yogyakarta: LKPSM NU Yogyakarta.

Achmadi.1999. Islam sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Aditya Media.

Arifin, M.1993. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Steenbrink, Karel A. 1994.Pesantren Madrasah Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. Jakarta: LP3ES.

Ali, Mohamad. “Arus Pendidikan Islam Transformatif di Indonesia Sebuah Penjajagan Awal” dlm. Jurnal Suhuf Vol. 29 No. 1 Mei 2017.

-------------------.2009. Menabur Benih Sekolah Unggul di Muhammadiyah. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.

--------------------.2010. Reinvensi Pendidikan Muhammadiyah. Jakarta: Al-Wasath.

-------------------.2017. Paradigma Pendidikan Berkemajuan: Teori dan Praksis Pendidikan Progresif Religius KH Ahmad Dahlan . Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.

--------------- & Zaenal Abidin. 2017. Ilmu Pendidikan Islam Bercorak Keindonesiaan. Surakarta: LPPI UMS.

Amin, M. Masyhur (Ed.).1980. Teologi Pembangunan: Paradigma Baru Pemikiran Islam. Yogyakarta: LKPSM NU Yogyakarta.

Azra, Azyumardi.1999. Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos.

Boland, B.J.1985. Pergumulan Islam di Indonesia. Jakarta: LP3ES.

Buchori, Mochtar.1994. Penelitian Pendidikan dan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: IKIP Muhammadiyah Press.

Freire, Paulo.2008. Pendidikan Kaum Tertindas. Jakarta,LP3ES.

Kuntowijoyo.1998. Paradigma Islam Interpretasi untuk Aksi. Bandung: Mizan.

Muqowim. 2004. “Menggagas Pendidikan Islam Transformatif” dlm. Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 1, No 1 Mei-Oktober 2004.

Muhaimin. 2012. Pemikiran dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Press.

Muthoharoh. 2013. “Teologi Islam Transformatif Menurut Moeslim Abdurrahman dan Relevansinya dengan Pemikiran Keagamaan di Era Kontemporer”. Surabaya: Skripsi Fakultas Ushuluddin IAIN Sunan Ampel Surabaya.

Raharjo, Fauzan Budi. 2015. “Islam Transformatif dalam Pandangan Moeslim Abdurrahman”. Yogyakarta: Skripsi Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Ridla, Muhammad Jawwad. 2002. Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Rahardjo, M. Dawam. 1996. Intelektual Intelegensial dan Perilaku Politik Bangsa. Bandung: Mizan.

Sholihin.2017. “Islam Transformatif menurut Moeslim Abdurrahman”. Yogyakarta: Skripsi Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Tim Dosen IAIN (UIN) Sunan Ampel Malang. 1996. Dasar-dasar Kependidikan Islam. Surabaya, Karya Abditama.

Yunus, Mahmud. 1992. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Mutiara Sumber Widya.

Vredenbregt, J. 1978. Metode dan Teknik Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia.




DOI: https://doi.org/10.18784/smart.v3i2.487
Abstract - 120 PDF (Bahasa Indonesia) - 76

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Mohamad Ali, Ma'arif Jamuin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.