ESKATOLOGI ISLAM DALAM SYAIR IBARAT DAN KHABAR KIAMAT Islamic Eschatology in Syair Ibarat and Khabar Kiamat

Novi Setyowati, Nuraini Isti Kusumah, Partini Partini, Puput Puji Lestari, Umi Amanah, Bani Sudardi, Roch Aris Hidayat

Abstract


Eschatology is a doctrine of theology concerned with the end of the world or end times. It is futuristic, that is to say, a doctrine directed to the future. Islam has pillars that everyone must have or often referred to as the pillars of faith. One of which is the belief in things that will happen in the future, especially life after death. Discussion about life after death is included in eschatology. This study is intended to describe the content of classical Malay texts; Syair Ibarat and Khabar Kiamat. The study of this text is done by approaching the eschatological concepts contained in the text. The findings are that this poem contains eschatological concepts, namely (1) death, (2) barzakh (a period or state between death and resurrection), (3) kiamat (doomsday), (4) resurrection day, (5) mahsyar (6) heaven, and (7) hell. The study of the concept of eschatology in the classical Malay texts of Syair Ibarat and Khabar Kiamat is a means to convince human beings about life after death.

Keywords


Classical Malay Text; Study of Eschatology; Syair Ibarat; and Khabar Kiamat

References


Abdurrahman, Syeikh Imam. 1992. Daqoiqul Akhbar: Detik-Detik Berita dari Surga dan Neraka (Diterjemahkan oleh Fuad Kauma). Semarang: PT. Karya Toha Putra.

Alfida, dkk. 2015. Jurnal Manassa: Naskah Kuno Untuk Kawula Muda. Depok: Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Indonesia.

Arofatuzzahro, Isna . 2016. Analisis Naskah Melayu Bahwa Surat Ceretera Surat Al Qiyamah Kajian Eskatologi Islam. Universitas Sebelas Maret.

Departemen Agama Republik Indonesia. 1983. AL-QURÄN DAN TERJEMAHNYA. Jakarta: Proyek Pengadaan Kitab Suci Al-Qur’an Dept. Agama Republik Indonesia.

Endangered Archives Programme. Ini Syair 'Ibarat Khabar Kiamat Yang Mafhum Daripada Hadis Nabi Salallah 'Alaihi Wassalam Karangan al-Hakir 'Abdulrahman Sidiq bin Muhamad 'Afif al-Banjari. Sub judul: Djalan Untuk Keinsafan [Selesai dicap 9 Sya'ban 1344 ]( http://eap.bl.uk/archive-file/EAP153-10-40) Diakses pada 16 November 2017.

Hanif, Ummu. 2013. “Malaikat Kiraman Katibin Mencatat Amal Manusia”. .

Herdiansyah, Haris. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial (Cetakan Ketiga). Jakarta: Salemba Humanika.

Hidayatullah, Agus, dkk. 2012. Aljamil: Al-Qur’an Tajwid Warna, Terjemah Per Kata, Terjemah Inggris. Bekasi: Cipta Bagus Segara.

Isa, Muhammad. 1992. Sunan At-Tirmidzi, Juz IV (Diterjemahkan oleh Moch. Zuhri). Semarang: CV. Asy Syifa’.

Kamus Besar Bahasa Indonesia Luring V Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Muslim, Fauzan. 2009. Imaji Eskatologis dalam Risalah al-Gufran Karya Al-Ma’arri. Disertasi Program Studi Susastra, Fakultas Ilmu Budaya Universitas Indonesia. Depok: _____.

Rivauzi, Ahmad. 2013. “Kematian dalam Pandangan Islam”. .

Sibawaihi. 2004. Eskatologi Algazali Dan Fazlur Rahman: Studi Komparatif Epistemologi Klasik-Kontemporer. Yogyakarta: Islamika.

Siddiq, Abdurrahman. 1915. Syair Ibarat dan Khabar Kiamat. Singapura: …

Sutopo, H. B. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif: Dasar Teori dan Terapannya dalam Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret University Press.

Syuhada, Ali. 2008. Hikayat Kiamat: Suntingan Teks dan Tinjauan Eskatologi. Skripsi Fakultas Sastra Universitas Diponegoro. Diakses dari http://eprints.undip.ac.id pada 26 Juli 2017, pukul 10.30 WIB.

Thesaurus of Indonesian Islamic Manuscripts. Syair Ibarat dan Qabar Qiamat (http://tiim.ppim.or.id/index.php?filterBy=research&research=2009100711204711) diakses pada Agustus 2017.

Zed, Mestika. 2004. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.18784/smart.v3i2.524
Abstract - 304 PDF (Bahasa Indonesia) - 222

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Novi Setyowati, Nuraini Isti Kusumah, Partini Partini, Puput Puji Lestari, Umi Amanah, Bani Sudardi, Roch Aris Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.